Beslutningsprotokoller 2025

  • Beder Menighedsrådsmøde, 
    Torsdag d. 18. september 2025, kl. 18.15

    Fremmødte: Kristen Dybdal, Lars Romby, Hardy Jensen, Ib Hauge Mathiassen, Jens Martin Elsborg, Knud Jespersen, Hanne Munk, Amanda Frøik Daugaard (stedfortræder for Helene Holbeck Kannegaard), Lisbeth Graakjær (medarbejderrepræsentant)
    Afbud: Helene Holbeck Kannegaard, Benedicte Præstholm
    Referent: Knud Jespersen

    1. Godkendelse af dagsorden
    Der blev indført et punkt 2a) vedrørende personaleforhold og dagsorden blev herefter godkendt.

    2. Godkendelse af revisionsprotokollen for 2024
    Kassereren gennemgik revisionsprotokollen. Menighedsrådet godkendte revisionsprotokollen for 2024.

    2a. Lukket møde

    3. Orientering om renovering af præsteboligen

    Formanden for præste- og sognegårdsudvalget orienterede. Rådet nedsatte et byggeudvalg bestående af formanden for præste- og sognegårdsudvalget, kassereren og formanden for menighedsrådet. Byggeudvalget sikrer, at uønsket beplantning tæt på præstegårds-bygningen fjernes snarest, således at renoveringen af præstegården ikke forsinkes.

    4. Orientering om planerne for ansættelse af ny sognepræst i Beder
    Formanden orienterede og gav en status på processen. 

    5. Indledende behandling af budgettet for 2026

    Menighedsrådet drøftede det budgetforslag, som kassereren havde fremlagt.

    6. Orientering om flytning af romansk billedkvader

    Kirkeværgen orienterede. Billedkvaderen forventes at blive taget ud og erstattet af fylde – dette helst inden vinteren. Kvaderstenen bliver sendt til konservator.

    7. Evaluering af menighedsmødet

    Rådet evaluerede det senest afholdte menighedsmøde. Forslag og kommentarer rejst på mødet blev taget til efterretning.

    8. Orientering og drøftelser, menighedsrådets udvalg og enkeltmandsposter
    Rådets udvalg og enkeltmandsposter orienterede kort.

    9. Eventuelt
    Intet at bemærke.

    10. Beslutningsprotokol, gennemgang og godkendelse
    Beslutningsprotokollen blev godkendt.

  • Beder Menighedsrådsmøde, 
    Onsdag d. 20. august 2025, kl. 18.15

    Fremmødte: Kristen Dybdal, Lars Romby, Hardy Jensen, Ib Hauge Mathiassen , Jens Martin Elsborg, Knud Jespersen, Benedicte Præstholm, Hanne Munk, Amanda Frøik Daugaard (stedfortræder for Helene Hholbeck Kannegaard)
    Afbud: Helene Holbeck Kannegaard
    Referent: Knud Jespersen

    1. Godkendelse af dagsorden
    Dagsorden blev tilføjet punkt 5 b og herefter godkendt.

    2. Behandling af kvartalsrapport for 2. kvartal
    Kassereren gennemgik kvartalsrapporten. Menighedsrådet tog kvartalsrapporten  til efterretning.

    3. Modeller for samarbejde med Malling Sogn
    Beder Menighedsråd anbefaler:

    • at Beder Pastorat forbliver et selvstændigt pastorat.
    • at samarbejdet mellem Beder og Malling Menighedsråd fortsætter som nu.
    • at der udarbejdes en samarbejdsaftale mellem præsterne i Beder og Malling pastorater, som sætter rammerne for et fleksibelt og styrket samarbejde mellem de to pastoraters tre præster.

    6 medlemmer (Lars Romby, Hardy Jensen, Helga Voigt, Jens Martin Elsborg, Ib Hauge Mathiassen, Amanda Frøik Daugaard) stemte for ovenstående anbefaling, Kristen Dybdal stemte for et fælles pastorat, Hanne Munk, Benedicte Præstholm og Knud Jespersen stemte blank.

    Knud Jespersen gav dissens til flertallets anbefaling, idet medlemmet anså det for at være en mere rationel og fremtidssikret løsning at lave fælles Beder-Malling pastorat og fælles menighedsråd med aktivitetsudvalg i hvert sogn.

    4. Orientering om processen ifm. ansættelse af en sognepræst i Beder
    Formanden orienterede og fremlagde en oversigt over processen. 

    5. Beslutning om flagdage ved Beder Kirke

    Kontaktpersonen fremlagde forslag til flagdage ved Beder Kirke. Menighedsrådet tilsluttede sig forslaget.

    5b. Revision af vedtægten for sognegården

    Formanden for sognegårdsudvalget delte sine overvejelser med rådet om en eventuel ændring af vedtægten for sognegården. Der var enighed i rådet om ikke at foretage revision af vedtægten.

    6. Orientering og drøftelser, menighedsrådets udvalg og enkeltmandsposter
    Rådets udvalg og enkeltmandsposter orienterede kort.

    7. Eventuelt
    Intet at bemærke

  • Beder Menighedsrådsmøde, 
    Torsdag d. 26. juni 2025, kl. 18.15

    Fremmødte: Kristen Dybdal, Lars Romby, Hardy Jensen, Ib Hauge Mathiassen, Helene Holbeck Kannegaard, Helga Voigt, Jens Martin Elsborg, Knud Jespersen, Benedicte Præstholm, Lisbeth Graakjær, Amanda Frøik Daugaard (stedfortræder)
    Afbud: Hanne Munk, Irene Søballe Pedersen (stedfortræder)
    Referent: Knud Jespersen

    1. Godkendelse af dagsorden
    Dagsorden blev godkendt.

    2. Præsteboligen
    Menighedsrådet ønsker, at præsteboligen ved siden af kirken fortsat skal være embedsbolig med bopælspligt for den kommende sognepræst.

    3. Modeller for det fremtidige samarbejde mellem Beder og Malling
    Formandskabet fremlagde 3 modeller for det fremtidige samarbejde og rådet drøftede disse.

    4. Takster ved afholdelse af mindesammenkomster i sognegården
    Menighedsrådet besluttede at forhøje taksten for afholdelse af mindesammenkomster i Beder Sognegård med kr. 10,- plus moms pr. person gældende fra 1. juli 2025.

    5. Fokus de kommende år – rekruttering af frivillige

    Menighedsrådet fortsatte drøftelsen og idéudvekslingen og frivillig-koordinatoren samt aktivitetsudvalgene arbejder videre med idéerne.
    6. Orientering og drøftelser, menighedsrådets udvalg og enkeltmandsposter
    Rådets udvalg og enkeltmandsposter orienterede kort.

    7. Eventuelt
    Intet at bemærke

    8. Beslutningsprotokol, gennemgang og godkendelse
    Beslutningsprotokollen blev godkendt.

  • Beder Menighedsrådsmøde, 
    onsdag d. 28. maj 2025, kl. 18.15

    Fremmødte: Kristen Dybdal, Lars Romby, Hardy Jensen, Ib Hauge Mathiassen, Helene Holbeck Kannegaard, Jens Martin Elsborg, Knud Jespersen, Hanne Munk, Benedicte Præstholm, Marianne Bisgaard, Amanda Frøik Daugaard (stedfortræder), Irene Søballe Pedersen (stedfortræder)
    Afbud: Helga Voigt
    Referent: Knud Jespersen

    1. Godkendelse af dagsorden
    Dagsorden blev tilføjet punktet 1a og herefter godkendt.

    1a.Beslutning vedrørende tjenesteboligen efter sognepræstens orlov
    Menighedsrådet besluttede, at Brian Ravn Pedersen, kan bo i tjenesteboligen i op til en måned efter udløbet af sin orlov med udgangen af juli 2025.

    2. Behandling af kvartalsrapport
    Kassereren fremlagde kvartalsrapporten og menighedsrådet tog rapporten til efterretning.

    3. Revision af vedtægt for sognegården
    Sognegårdsudvalgsformanden fremlagde forslaget til den reviderede vedtægt. Rådet godkendte dette forslag.

    4. Forsøg med dåbspraksis
    Menighedsrådet besluttede, at Beder Sogn deltager i den landsdækkende afprøvning af en justeret dåbsliturgi i perioden frem til nytår baseret på dåbskommissionens Model I. Beder Kirkes præster står for afprøvningen samt afrapportering af erfaringer og synspunkter til biskoppen og dåbskommissionen.

    5. Menighedsrådets fokus de kommende år
    Rådet drøftede nye fokusområder og fik konkretiseret sådanne, der søges implementeret de kommende 3 år inden for den økonomiske ramme. De forskellige udvalg påtog sig at arbejde med disse fokusområder.

    6. Pilotprojekt mod ensomme
    Provstiet har bevilget midler til indkøb af B-Near-tablets (velfærdsteknologi), som er specifikt udviklet til at kunne betjenes af ensomme og bryde ensomheden. Der udarbejdes en plan til godkendelse på det kommende rådsmøde.

    7. Orientering og drøftelser, menighedsrådets udvalg og enkeltmandsposter
    Rådets udvalg og enkeltmandsposter orienterede kort.

    8. Eventuelt
    Intet at bemærke

    9. Beslutningsprotokol, gennemgang og godkendelse
    Beslutningsprotokollen blev godkendt.

  • Beder Menighedsrådsmøde, 
    torsdag d. 24. april 2025, kl. 18.15

    Fremmødte: Kristen Dybdal, Lars Romby, Hardy Jensen, Ib Hauge Mathiassen, Helga Voigt, Jens Martin Elsborg, Knud Jespersen, Hanne Munk, Benedicte Præstholm, Amanda Frøik Daugaard (stedfortræder), Irene Søballe Pedersen (stedfortræder)
    Afbud: Helene Holbeck Kannegaard, Medarbejderrepræsentanten
    Referent: Knud Jespersen

    1. Godkendelse af dagsorden
    Dagsorden blev tilføjet punkt 1a samt punkt 3a og herefter godkendt

    1a. Placering af Menighedsmødet 2025
    Menighedsmødet 2025 finder sted på et tidspunkt efter sommerferien af praktiske grunde. Eksakt dato følger senere.

    2. Godkendelse af vedtægter for ny urneafdeling
    Formanden for kirkegårdsudvalget fremlagde forslaget til tilføjelse til vedtægter for den ny urneafdeling på kirkegården. Disse vedtægter blev godkendt af menighedsrådet.

    3. Menighedsrådets fokus de kommende år
    Menighedsrådet evaluerede, hvordan det gik med virkeliggørelsen af fokuspunkterne besluttet for perioden 2021 – 2024 og havde herefter en indledende drøftelse af, hvad menighedsrådets fokus skal være frem til næste menighedsrådsvalg i Beder år 2028.

    3a. Ansøgning om støtte til forsøgsprojekt til glæde for ensomme
    Hanne Munk fremsatte et forslag om et pilotprojekt til gavn for ensomme demente. Menighedsrådet støtter en ansøgning til provstiet om midler til dette projekt.

    4. Orientering og drøftelser, menighedsrådets udvalg og enkeltmandsposter
    Rådets udvalg og enkeltmandsposter orienterede kort

    5. Eventuelt
    Intet at bemærke

    6. Beslutningsprotokol, gennemgang og godkendelse
    Beslutningsprotokollen blev godkendt.
     

  • Beder Menighedsrådsmøde, 
    onsdag d. 26. marts 2025, kl. 18.15

    Fremmødte: Kristen Dybdal, Lars Romby, Hardy Jensen, Ib Hauge Mathiassen, Helga Voigt, Helene Holbeck Kannegaard, Jens Martin Elsborg, Knud Jespersen, Hanne Munk, Benedicte Præstholm, Lisbeth Gråkjær (Medarbejderrepr.), Kirkegårdsleder Henriette Thomasen (gæst)
    Referent: Knud Jespersen


    1. Godkendelse af dagsorden
    Dagsorden blev godkendt.

    2. Renovering af kirkegårdens stendiger
    Kirkegårdslederen fremlagde forslag til beslutning. Indstillingen fra Kirke- og kirkegårdsudvalget samt det reviderede notat fra arkitekten blev godkendt af menighedsrådet. Der ansøges i provstiet om midler til første fase af projektet.

    3. Forbedring af parkeringsforholdene ved Kirkestien
    Kirkeværgen gennemgik løsning på problemet. Der skal opstilles en pullert til hver side af kirkegårdslågerne, således at der sikres plads til at rustvogne har mulighed for at passere uden om parkerede køretøjer. Rådet tilsluttede sig kirkeværgens løsning. 

    4. Godkendelse af regnskabet for 2024
    Kassereren gennemgik økonomi-rapport samt Regnskab 2024. Menighedsrådet godkendte regnskabet for 2024 den 26. marts 2025 kl. 19.22.

    5. Beslutning vedr. embedsboligen under sognepræstens orlov
    Menighedsrådet besluttede, at sognepræsten kan blive boende i embedsboligen under sin orlov.

    6. Orientering og drøftelser, menighedsrådets udvalg og enkeltmandsposter
    Rådets udvalg og enkeltmandsposter orienterede kort.

    7. Eventuelt
    Intet at bemærke

    8. Beslutningsprotokol, gennemgang og godkendelse
    Beslutningsprotokollen blev godkendt.
     

  • Beder Menighedsrådsmøde
    Onsdag d. 19. februar 2025, kl. 18.15

    Fremmødte: Kristen Dybdal, Lars Romby, Hardy Jensen, Ib Hauge Mathiassen, Helga Voigt, Helene Holbeck Kannegaard, Jens Martin Elsborg, Knud Jespersen, Hanne Munk, Lisbeth Gråkjær (Medarbejderrepr.)
    Afbud: Benedicte Præstholm
    Referent: Knud Jespersen

    1. Godkendelse af dagsorden 
    Dagsorden blev godkendt.

    2. Godkendelse af forretningsorden
    Det fremlagte udkast til forretningsorden blev godkendt.

    3. Vedtægt for menighedsrådets stående udvalg
    Vedtægterne for de stående udvalg blev gennemgået og godkendt.

    4. Revision af regnskabsinstruksen
    Kassereren forelagde den reviderede instruks. Menighedsrådet godkendte regnskabsinstruksen.

    5. Renovering af kirkegårdens stendiger
    Indstillingen fra kirkegårdslederen og Kirke- og kirkegårdsudvalget blev gennemgået. Menighedsrådet besluttede at Iværksætte indledende tiltag til udarbejdelse af en langsigtet plan for vedligehold og renovering af digerne ved Beder Kirke.

    6. Indsamlingslisten for kirkeåret 2025
    Menighedsrådet godkendte indsamlingslisten for 2025.

    7. Orientering og drøftelser, menighedsrådets udvalg og enkeltmandsposter
    Rådets udvalg og enkeltmandsposter orienterede kort.

    8. Eventuelt
    Intet at bemærke

    9. Beslutningsprotokol, gennemgang og godkendelse
    Beslutningsprotokollen blev godkendt.

     

  • Beder Menighedsrådsmøde
    Torsdag d. 9. januar 2025, kl. 18.15

    Fremmødte: Kristen Dybdal, Lars Romby, Hardy Jensen, Ib Hauge Mathiassen, Helene Holbeck Kannegaard, Jens Martin Elsborg, Knud Jespersen, Benedicte Præstholm, Ditte Bruun Laursen, Winni Kilsgaard (Medarbejderrepr.)
    Afbud: Helga Voigt
    Referent: Knud Jespersen 


    1. Godkendelse af dagsorden
    Dagsorden blev godkendt.

    2. Status ved funktionsperiodens begyndelse
    Formanden gjorde status her ved det nyvalgte menighedsråds første møde i 2025.

    3. Budgetforbedringer 2025
    Kassereren gennemgik de indkomne forslag til budgetforbedringer 2025. Menighedsrådet godkendte budgetforbedringerne.

    4. Afvikling af afspadseringstimer
    Kontaktpersonen fremsatte en indstilling vedrørende afvikling af afspadseringstimer. Menighedsrådet drøftede indstillingen og godkendte denne indstilling med enkelte justeringer.

    5. Beslutning af menighedsrådets forretningsorden
    Den justerede forretningsorden blev fremlagt.

    6. Beslutning af mødeplan
    Formandens forslag til mødeplan blev gennemgået og godkendt med justeringer.

    7. Godkendelse af vedtægter for lovpligtige enkeltmandsposter og udvalg
    Det opdaterede udkast til vedtægter blev drøftet og godkendt af menighedsrådet.

    8. Valg til menighedsrådets udvalg og poster
    Sogne- og præstegårdsudvalget: Jens Martin Elsborg, Hardy Jensen, Ib Hauge Mathiassen
    Aktivitetsudvalget for voksne og ældre: Lars Romby, Knud Jespersen, Ditte Bruun Laursen
    Aktivitetsudvalget for børn og unge: Helene Holbeck Kannegaard, Helga Voigt, Benedicte Præstholm, Winni Kilsgaard, Dorte Klokmose
    Kommunikationsudvalget: Dorte Klokmose, Kristen Dybdal, Helga Voigt, Knud Jespersen
    Gudstjenesteudvalget: Knud Jespersen, Benedicte Præstholm, Ditte Bruun Laursen, Kristen Dybdal, Lars Romby
    Kunstudvalget: Lars Romby, Peder Nors
    Udvalgene blev af rådet bemyndiget til at være selvsupplerende.

    9. Orientering og drøftelser, menighedsrådets udvalg og enkeltmandsposter
    Rådets udvalg og enkeltmandsposter orienterede kort.

    10. Eventuelt
    Intet at bemærke

    11. Beslutningsprotokol, gennemgang og godkendelse
    Beslutningsprotokollen blev godkendt.